‘Het moet echt in je genen zitten, anders kun je dit werk niet doen.’ Freek-Jan Knol van het gelijknamige rietdekkersbedrijf in Havelte heeft hart voor z’n vak. ‘Ik ben ermee geboren, zou niets anders willen. Het geeft nog steeds een enorme voldoening weer een mooi dak te hebben opgeleverd. Een dak waar de klant jarenlang plezier van heeft.’
Rietdekkersbedrijf F. Knol kent een lange historie. Grootvader Freek Knol werd in 1929 rietdekker bij z’n vader, die daarnaast ook aannemer was. Tien jaar later begon hij een eigen bedrijf: F. Knol, een naam die nog steeds aan de onderneming is verbonden.
Freek-Jan Knol (inmiddels de derde generatie) deed ervaring op bij z’n grootvader en zit inmiddels al meer dan 30 jaar in het vak. Hij stuurt vier vaste medewerkers aan die het ambacht grotendeels door interne opleiding onder de knie hebben gekregen. Het spreekt voor zich dat Rietdekkersbedrijf F. Knol staat geregistreerd als erkent leerbedrijf. Als geen ander weet Freek-Jan Knol dat een mooi strak afgewerkt rieten dak een visitekaartje is voor ieder object. Of het nu gaat om prestigieuze moderne panden, landelijk gelegen boerderijen of eenvoudige tuinhuisjes, de goudgele dakbedekking zorgt voor extra uitstraling. Daarom staat kwaliteit van het geleverde werk hoog in het vaandel. Knol: ‘Opa zei altijd: ‘je moet ervoor zorgen dat je weer mag komen’. Die spreuk houden we er tot op de dag van vandaag in.’
Vanzelfsprekende service
De kwaliteit van het door Rietdekkersbedrijf F. Knol geleverde werk is inmiddels vanzelfsprekend, dat is ook de service. Freek-Jan Knol: ‘Eerlijk is eerlijk. Het vervangen van een bestaand rieten dak brengt veel rommel met zich mee. Wij proberen de overlast tot een minimum te beperken. Zit het werk erop, dan laten we alles achter zoals het was toen we kwamen.’ Hij lacht: ‘Met dat verschil dat er dan wél een prachtige kap op zit.’
Freek-Jan Knol staat bekend om z’n betrokkenheid bij z’n klanten. ‘Klantvriendelijkheid staat bij ons voorop, ik vind persoonlijk contact heel belangrijk.’ Daarom bezoekt hij z’n opdrachtgevers persoonlijk en geeft professioneel en eerlijk advies. ‘Soms zijn bestaande daken er niet zo best aan toe, maar is volledige vervanging helemaal niet noodzakelijk. Dan pakken we het mos en de algen aan en vervangen alleen die delen waarbij het niet anders kan. We maken het voor onze klanten nooit duurder dan nodig.’
Freek-Jan Knol begeleidt de bouw van A tot Z. ‘We werken meestal op zo’n drie locaties tegelijkertijd, maar ik probeer er dagelijks even te zijn. Als aanspreekpunt voor de klant. Mochten er vragen zijn dan kan men me op deze manier altijd even aan de jas trekken. Uit reacties merk ik dat de mensen dat heel plezierig vinden.’